Викладач дисципліни: кандидат технічних наук, доцент Сьомочкин Альберт Борисович
Переваги вивчення дисципліни: В даний час в світі спостерігається тенденція переходу від традиційних рушіїв транспортних засобів (двигунів внутрішнього згоряння) до електричних двигунів, в зв’язку з підвищенням жорсткості вимог до екологічності транспортних засобів. Однак у зв’язку з труднощами використання або незадовільними характеристиками сучасних накопичувачів енергії (акумуляторних батарей, суперконденсаторів, маховиків і т.д.) чисто електричний привід транспортних засобів в перспективі поки що неможливий в масовому використанні. Тому курс присвячений вивченню проміжних варіантів приводу транспортних засобів, які об’єднує наявність обох типів двигунів (внутрішнього згоряння і електричного) і різних варіантів структур гібридного приводу.
Мета: надання студентам знань про різні структури гібридного тягового приводу; розкриття основних характеристик та методик розрахунку основних складових гібридних систем; формування навичок аналізу потоків потужності в гібридних структурах.
Завдання: навчити студентів вільно орієнтуватися в гібридних структурах електромеханічних тягових систем; розраховувати характеристики основних складових гібридних структур.
Компетентності, якими повинен оволодіти здобувач вищої освіти:
– здатність самостійно проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі;
– здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення;
– здатність оцінювати енергетичну ефективність роботи електротехнічних систем електроспоживання.
У результаті вивчення навчальної дисципліни «ГСЕМТС» студент повинен
знати: призначення, область застосування, вади та недоліки різних гібридних електромеханічних тягових систем, основні регулювальні та енергетичні характеристики аналізованих гібридних структур;
особливості використання гібридних електромеханічних структур в промисловості та транспорті; методи розв’язання інженерних задач щодо створення нових та вдосконалення існуючих гібридних структур електромеханічних систем, що забезпечують підвищення техніко-економічної ефективності тягових електромеханічних систем.
вміти: виконувати енергетичні розрахунки по вибору силових елементів, які входять у гібридну електромеханічну структуру, оцінювати енергетичну ефективність розробленої гібридної структури; розуміти сучасні проблеми науково-технічного розвитку гібридних тягових структур, вибирати альтернативні джерела енергії та інше електрообладнання для формування різних структур гібридних тягових систем; самостійно набувати і використовувати в практичній діяльності нові теоретичні знання та практичні вміння для вирішення поставленого завдання розробки гібридної електромеханічної системи.
Зміст дисципліни: Основи аналізу систем тягового електроприводу. Електромобіль. Тяговий теплоелектричний привід. Характеристики двигунів внутрішнього згоряння. Властивості та характеристики накопичувачів енергії. Послідовний гібрид. Паралельний гібрид. Пристрої, що узгоджують. Легкий гібрид. Комплексний (повний) гібрид.