Філософія науки і інновації

 Короткий опис курсу: Навчальна дисципліна «Філософія науки та інновації» за своїм визначенням є за своїм змістом інноваційною.  Україна стала перед необхідністю модернізації науково-технічного базису суспільства та самої науки, створення умов для постіндустріального розвитку суспільного виробництва. Це передбачує утворення такої інфосфери науки, котра була б здатна на розширеній основі продукувати інновації та впроваджувати інноваційні технології у всі сфери суспільної життєдіяльності і галузі виробництва, включаючи гірничо-металургійний комплекс Кривбасу. Тому для молодих науковців, фахова підготовка котрих здійснюється  в університетах технічного профілю, представлена навчальна дисципліна має особливе значення. Перш за все у тому сенсі, що загально-філософське знання, філософська гносеологія та епістемологія набуває конкретного вираження філософсько-наукових знань, їх науково-технічних і прикладних значень. Передусім – практичного вираження у створенні інновацій шляхом власної науково-творчої самоорганізації молодих науковців, технологізацій набутих наукових знань в якості власних  інтелектуальних активів в творчо-інноваційних розробках.

Мета викладання: За основну  мету ставиться інноваційно-наукове оволодіння аспірантами методами сучасного наукового мислення, теоретико-методологічними засадами та інноваційними підходами в філософії науки і самої науки. Це також репрезентація науки в якості головного інструмента   прогресивного  розвитку суспільства, модернізації і постмодернізації суспільного виробництва,  що можливо здійснити  тільки за умов високоякісної підготовки молодих науковців та оволодіння ними певними навиками та уміннями творчо-інтелектуальної діяльності.

Основні завдання дисципліни.  Вони представленні в наступній взаємозв’язаній послідовності:

  • оволодіння онтологічними, гносеологічними та епістемологічними засадами філософії науки;
  • розвиток сучасного наукового світогляду молодих науковців, а на цій основі – формування системи наукових знань в культурно-історичному і сучасному контекстах;
  • вироблення філософсько-методологічного розуміння науки, наукового знання і пізнання, розвиток інноваційного мислення і створення творчих стимулів до розробки інновації;
  • знання структури наукового знання та сучасної класифікації науки;
  • розуміння динаміки розвитку науки і зросту наукового знання в його класичному, некласичному і постнекласичному представленні;
  • створення власного наукомісткого та інформолістського ресурсу знань, їх акумуляція в якості особливої «бази даних» для інноваційної діяльності молодих науковців;
  • знання та вміння інноваційними підходами в науці на основі складання відповідних науково-дослідних програм;
  • розвиток навиків особистої науково-творчої самореалізації молодих науковців за зростаючими рівнями філософсько-наукової та інноваційної підготовки до наукової діяльності;
  • освоєння умінь у здійсненні власних наукових розробок на основі проведення відповідних практикумів для аспірантів.

Пререквізити: загальний рівень знань не нижче базової вищої освіти, володіння держаною мовою, персональним комп’ютером на рівні користувача. Курс безпосередньо пов’язаний зі знаннями, отриманими у процесі вивчення курсу «Філософія».

Постреквізити: філософія науки та інновації дає можливість опанувати науки: філософію і методологію науки, філософію освіти; базову підготовку  до практичного використання наукової методології в оволодінні  інноваційними знаннями та вміннями, їх ефективної реалізації у власній науково-дослідній діяльності.                                                                                

Після завершення вивчення дисципліни аспіранти будуть готові до проведення наукових досліджень у всіх галузях знань та поглиблення філософської освіти; здійснювати власні наукові розробки та наукову-творчу самореалізацію за зростаючими   рівнями філософсько-наукової та інноваційної підготовки до наукової діяльності.